بسط مختصر : سرآمدی شدن یک سازمان، فرآیند پیوستهایست که با طرحریزی و هدفگذاری آغاز میشود و باب طول مسیر با ارزیابیهای مداوم و استفاده از اهداف از پیش بازشناخت شده، نواقص و نارساییها آشکار شده و با اصلاحات لازم، حذف موانع و تقویت نقاط قوت اجرا میشود.
نقطه شروع تمام تغییر و بهبودی، ادراک و شناخت کامل از وضعیت حاضر اداره و پیدا کردن مشکلات آن است که با عنوان عارضه خوانده میشود. در این مقاله بطور اجمال عارضهیابی برپایه الگوی اروپایی EFQM که به عنوان نقطه آغازی از بهر ورود به جاده رویش و سرآمدی است، مورد بحث قرار گرفته است. در بسیاری از گفتگوها مدیریتی، اداره به بدن انسان تشبیه میشود. چرا که اداره نیز یک موجود پویا و زنده است. همانطوری که پیشنیاز انجام هر درمان و تندرستی در بدن انجام آزمایشهای کامل از وضعیت پیکر انسان است و هرچه دقت این آزمایشها بیشتر و دقیقتر باشد بهبودها و فرآیند درمان مؤثرتر خواهد بود، در مناسبت ایجاد اصلاحات و حرکت به سوی رشد و ارتقا سازمان نیز انجام فرآیند عراضهیابی همین حکم را دارد و با انجام این فرآیند اهتمام باب یافتن معضلات و تنگناهایی داریم که ممکن است به سمت آغاز سدی مانع حرکت سازمان در جاده برتری باشند.
باید بدانیم که مسیر رویش و سرآمدی یک سازمان، ساده، بیدردسر و کمهزینه نیست. در تعاریف، تشکیلاتی متعالی خوانده میشود که در هر دو اساس عملکرد و نتایج به چهره قابل اثباتی سرآمد باشد. در طی سالیان گذشته چند الگو مختلف برای سرآمدی و برتری سازمان در سطح ملی و بینالمللی مطرح شده است که از مهمترین آنها میتوان به سمت الگوی “مالکوم بالدریج” در آمریکا و الگو (EFQM) در اروپا اشاره کرد. این مدلها از بهر برنامهریزی، حرکت به سمت سرآمدی و برآورد سرآمدی در بیشتر شرکتها و سازمانهای دنیا مورد اجابت و استعمال قرار گرفته است. بدیهی است سازمانهایی که از تعال بعد زیادی داشته و زیرساخت بایست را برای تعالی ندارند، نمیتوانند از این مدلهای تعالی استفاده کنند و بایست است ابتدا با انجام فرآیند عرضهیابی سازمانی به مشکلات و امراض سازمان پی برده و سپس حرف تعریف پروژههای بهبود، پا اول را برای آمادهسازی خود در جاده برتری بردارند
سیاهه :
عارضهیابی برقآسا و سطحی
عارضهیابی دقیق و تفضیلی
اثربخشی (انجام کارهای درست)
نوآروری
قابلیت انعطاف
چگونگی تعیش کاری شرکت
سودآوری
مسئولیت اجتماعی
الگو فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP
انتظام تدبیر کیفیت
هرم عملکرد
نظام کارت امتیازی متوازن (BSC)
فرآیند کسب و کار
چارچوب مدل و استیپل
روش تجزیه ذینفعان
نظام مدیریت بر مبنای آماج
نظام مدیریت چگونگی جامع
روش مالکوم بالدریج
مدل تعالی سازمان (EFQM)
الگو تعالی و الگوی سرآمدی سازمانی السیتکس
فرآیند ارزیابی حاصل
استانداردگذاری و بازشناخت چگونگی مطلوب هر شاخص
ابلاغ و اعلان انتظارات و شاخصها به ارزیابیشونده