شرح انموذج : در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی را اجتنابناپذیر نموده است؛ به گونهای که فقدان نظام ارزیابی باب ابعاد مختلف سازمان را، اعم از ارزیابی باب استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژیها؛ به سمت آغاز یکی از علائم بیماریهای سازمان قلمداد مینمایند. مسئله ارزیابی حاصل سالیان زیادی است که محققان و کاربران را به چالش واداشته است. سازمانهای تجاری در گذشته تنها از شاخصهای مالی به عنوان آلت ارزیابی عملکرد استفاده میکردند، تا اینکه “کاپلن و نورتن” در اوایل دهه 1980 پس از بررسی و ارزیابی سیستمهای حسابداری مدیریت، بسیاری از ناکاراییهای این اطلاعات را برای ارزیابی عملکرد سازمانها نمایان ساختند که این ناکارایی ناشی از افزایش پیچیدگی سازمانها، پویایی محیط و رقابت بازارچه بود. تمام اداره به منظور اگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود بالأخص در محیطهای بغرنج و پویا نیاز مبرم به سمت ارزیابی دارد. از سوی دیگر فقدان وجود نظارم ارزیابی و کنترل باب یک جهاز به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و بیرون سازمان تلقی میگردد که پیامدهای ثانیه کهولت و نهایتاً مرگ سازمان است. ممکن است بروز پدیده ارتحال تشکیلاتی به علت عدم وقوع یکباره آن، از سوی مدیران بلند سازمانها احساس نشود. لکن مطالعات آرم میدهد فقدان نظام کسب بازخورد امکان انجام اصلاحات لازم از بهر رشد، توسعه و تندرستی فعالیتهای سازمان را محال مینماید، سرانجام این پدیده مرگ تشکیلاتی است.
سیاهه :
ارزیابی عملکرد سازمانها
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
تعریف ارزیابی حاصل
تعریف حسابرسی عملکرد
دیدگاههای قدیمی و تازه در ارزیابی عملکرد
مقایسه رویکردهای حسابرسی عملکرد و مدل تعالی سازمانی
خطمشی و استراتژی
کارکنان
مشارکتها و منبعها
نتایج مشتری
نتایج کلیدی حاصل